
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Tytuł projektu: Wsparcie edukacji w Gminie Kąkolewnica
Nazwa programu: Działanie 10.3 Kształcenie ogólne Priorytet X Lepsza edukacja, Program Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Nr umowy o dofinansowanie: 111/FELU.10.03-IZ.00-0189/23 z dnia 25.01.2024 r.
Wartość projektu: 1 758 542,40 zł
Wartość dofinansowania: 1 581 542,40 zł
Wkład własny (rzeczowy): 177 000,00 zł
Termin realizacji: 01.01.2024 r. – 30.06.2026 r.
Szkoły objęte wsparciem w ramach projektu:
a) SP w ramach Zespołu Oświatowego w Kąkolewnicy
b) SP w Turowie
c) SP w Żakowoli Poprzecznej
d) SP w ramach Zespołu Oświatowego w Brzozowicy Dużej
e) SP w ramach Zespołu Oświatowego w Polskowoli
Działania realizowane w ramach projektu:
· doskonalenie zawodowe nauczycieli ze szkół objętych wsparciem (kursy i studia podyplomowe),
· zakup wyposażenia i doposażenie w pomoce pracowni i sal lekcyjnych wykorzystywanych w realizacji projektu,
· zajęcia rozwijające, wspierające i wyrównawcze oraz doradztwo zawodowe
Grupy docelowe:
· 461 uczniów (230 kobiet, 231 mężczyzn), w tym: min. 23 osób z niepełnosprawnościami)
· 45 nauczycieli (41 kobiet, 4 mężczyzn).
Cel projektu:
Celem głównym projektu jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia poprzez realizację w 5 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kąkolewnica (SP w ramach Zespołu Oświatowego (ZO) w Kąkolewnicy, SP w Turowie, SP w Żakowoli Poprzecznej, SP w ramach ZO w Brzozowicy Dużej, ZO w Polskowoli) programu rozwojowego zakładającego objęcie wsparciem uczniów w ramach zajęć dodatkowych, nauczycieli w ramach szkoleń i studiów podyplomowych oraz doposażenie placówek i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami do 30.06.2026 r. Założone programy rozwojowe mają na celu kompleksowe i trwałe podniesienie jakości usług edukacyjnych oraz przygotowanie szkół/placówek do prowadzenia edukacji włączającej, skoncentrowanej na grupach uczniów, które najbardziej potrzebują wsparcia oraz stosującej zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu.
Efekty, rezultaty projektu:
· wzrost wiedzy, umiejętności i kwalifikacji uczniów, a w szczególności wzrost pomocy uczniom z dysfunkcjami oraz wspomaganie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego,
· wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów,
· poprawa jakości kształcenia, co doprowadzi do lepszych wyników podczas egzaminów uczniów klas VIII,
· podnoszenie kompetencji nauczycieli, które powinno przełożyć się na lepsze nastawienie do pracy i większe zaangażowanie w realizację celów edukacyjnych szkoły,
· rozwój innowacyjnych metod nauczania,
· poprawa jakości kapitału ludzkiego w Regionie,
· podnoszenie standardów wyposażenia w nowoczesny sprzęt w szkołach,
· poprawa dostępności szkół.
Nabór uczestników projektu prowadzony będzie zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz zasadą równości szans kobiet i mężczyzn, z uwzględnieniem języka wrażliwego na płeć. Informacja o naborze dostępna jest na szkolnych tablicach ogłoszeń, stronach www, w sekretariatach.
Prowadzący zajęcia zostaną zapoznani z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju: ograniczenie nadmiernego zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody; racjonalizacja zakupów (oszczędne wykorzystywane papieru xero, materiałów biurowych i środków czystości); elektroniczny obieg dokumentów; korzystanie z papieru i środków czystości ekologicznych; segregacja odpadów; przekazanie materiałów dydaktycznych w formie dwustronnego wydruku, w trybie oszczędnym oraz na nośnikach audio (płyta CD, pendrive).
Nauczyciele zostali poinformowani o stosowaniu języka prostego, wrażliwego na płeć, bez powielania stereotypów dotyczących kobiet i mężczyzn.
Tematyka i program zajęć będą realizowane zgodnie z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Działania na rzecz równości szans i niedyskryminacji: przeprowadzenie rozmów i pogadanek z uczniami na temat przeciwdziałaniu dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami poznanie zasad równego traktowania (rozmowa i dyskusja); nauka akceptacji i tolerancji przez uczniów podczas trwania całego projektu; promocja wiedzy na temat przyczyn i przejawów dyskryminacji (mini wykład); szerzenie idei tolerancji wśród uczniów (rozmowa i dyskusja); przeciwdziałanie formom wykluczenia ze względu na status społeczny i ekonomiczny oraz stan zdrowia ON (dyskusja).